Istnieje dość powszechna opinia, że ceramiczne klocki hamulcowe wymagają stosowania jakichś specjalnych komponentów. Sprawdziliśmy ile jest w tym prawdy, a także zbadaliśmy, jak wygląda współpraca klocków ceramicznych Power Stop z tarczami o wysokiej skuteczności.
Faktem jest, że – opracowane na potrzeby zwykłej, codziennej jazdy – ceramiczne klocki hamulcowe serii Z16/Z17/Z23/Z26/Z36 nie wymagają montażu żadnych specjalnych tarcz. Inaczej mówiąc, nawet w razie zastosowania kompletu seryjnie produkowanych tarcz, okładziny zachowają przewidywany przez producenta poziom efektywności. Czy podobnie jest w przypadku współpracy klocków ceramicznych z tarczami perforowanymi bądź nacinanymi?
Otwory i nacięcia mają za zadanie przede wszystkim obniżać temperaturę tarcz hamulcowych. Drugą istotną funkcją jest usuwanie poduszki gazowej, która wytwarza się przy wysokich temperaturach pomiędzy tarczą i klockiem, uniemożliwiając im dociskanie do siebie. Ponadto, nacinana/perforowana tarcza oznacza również wysoki współczynnik tarcia i krótką drogę hamowania. Jak zastosowanie takiego wartościowego komponentu wpływa na skuteczność działania klocków Power Stop?
Inżynierowie Power Stop przeprowadzili badania, które miały na celu sprawdzić skuteczność działania pary klocków hamulcowych Z16 i tarcz gładkich oraz klocków tej samej serii i tarcz Power Stop XPR (z nacięciami). Dostarczyły one spodziewanych wyników: okazało się, że w tym pierwszym przypadku współczynnik tarcia wyniósł 0,38, natomiast zastosowanie lepszych tarcz z nacięciami podniosło jego wartość do 0,5. Wniosek? Połączenie ceramicznych klocków hamulcowych Power Stop z tarczami nacinanymi/perforowanymi to po prostu wyższa skuteczność hamowania.